Az OBH által közzétett tájékoztatás szerint a peres és nemperes eljárásokban is elkezdődik az átállás az ún. iFORM űrlapok használatára. A változás a civil szervezetek által benyújtott kérelmeket is érinti. Az ÁNYK Program használatával kitölthető és benyújtható űrlapok helyett a „www.magyarorszag.hu>>Bíróság>>Civil nyilvántartás” menüpont alatt elérhető elektronikus űrlapokat kell majd használni. Az űrlapok adatartalma nem fog különbözni egymástól.
Az iFORM űrlapok alkalmazására való teljes áttérés egy hosszabb folyamat eredménye lesz. Nem biztos, hogy civil eljárások iFORM űrlapjai egyszerre jelennek meg. Valószínűbb, hogy eltérő időpontokban lesznek bevezetve. Ha egy eljárás esetében még nem lesz elérhető az iFORM űrlap, addig „megszokott” ÁNYK űrlapot kell használni. Amint azonban megjelenik az adott eljárás iFORM űrlapja, onnantól kezdve már nem lesz mód az ÁNYK űrlap beküldésére.
Az átmeneti időszakban szükséges körültekintőbbnek lenni. A „www.magyarorszag.hu>>Bíróság>>Civil nyilvántartás” menüpontjából elérhető űrlapokból is lászik, hogy mely eljárásokban történt meg az áttérés. De amennyiben az adott eljárásban már csak az iFORM űrlap lesz használható, akkor a birosag.hu portál „Nyomtatványok” menüpontjában is változik majd az űrlap elérése. Itt is az iForm kérelem linkje lesz elérhető.
Az elmúlt év során már kipróbálhattuk az IFORM űrlapokat pl. hiánypótlás teljesítésére vagy kivonat igénylése során. Az előnye az volt, hogy nem kellett az ÁNYK programot telepíteni és használni az adott ügy elintézéséhez. De nehézségek is adódtak. Lényegében egy ügy keretében kétfeleképpen kellett kérelmeket benyújtani. A közhasznú jogállás megszerzésére irányuló kérelem már elérhető volt iFORM űrlapon. De a létesítő okirat – ilyenkor szinte kötelező – módosítása miatt szükséges változásbejegyzési kérelmet kizárólag ÁNYK programban lehetett benyújtani. Ezért reméljük az átmeneti időszak rövid lesz és minél hamarabb egységessé válik a kérelmek benyújtásának módja.